De kracht.De kracht van ID-Flux zit in het proces, het platform kenmerkt zich door een doordacht proces welke het gehele traject van verzamelen van ideeën tot en met het realiseren van ideeën ondersteunt. Voor zowel de indiener als de ontvanger. Elk idee telt en elk idee heeft potentiele waarde. Als eigenaar van een Flux beheer je het gehele ideeënproces in de online omgeving, van indienen tot realisatie. Dit proces wordt gekenmerkt door de stappen: |
Stap 1. Verzamelen
Ideeën ontvangen
Met een eigen Flux kun je heel eenvoudig ideeën ontvangen van iedereen. Deze ideeën zijn voor iedereen die toegang heeft tot de Flux zichtbaar en er kan op gereageerd worden op ideeën met likes en tekst. Ook kan er aangegeven worden als iemand mee wil/kan helpen bij realisatie van het idee.
Vanuit de ideeën kun je naar de fase Selecteren.
Met een eigen Flux kun je heel eenvoudig ideeën ontvangen van iedereen. Deze ideeën zijn voor iedereen die toegang heeft tot de Flux zichtbaar en er kan op gereageerd worden op ideeën met likes en tekst. Ook kan er aangegeven worden als iemand mee wil/kan helpen bij realisatie van het idee.
Vanuit de ideeën kun je naar de fase Selecteren.
Stap 2. Selecteren
Feedback
Organisaties zijn via het platform in staat om gebruikersvriendelijk en transparant te communiceren over een ideeën, de indiener heeft elke stap in het proces inzichtelijk en weet altijd waar zijn/haar idee is in het proces.
Business case
Tijdwinst per handeling, klantwaarde, verkoopgroei, ziekteverzuim, medewerkertevredenheid: dat zijn slechts enkele componenten die op eenvoudige wijze gebruikt kunnen worden om een business case op te zetten. Dat kan met concrete getallen of inschattingsindicatoren.
Rollen
In het beheer van de Flux zijn er verschillende rollen. Een Moderator doet de eerste weging in hoeverre een idee gedragen wordt door de gebruikers, of het idee past bij de doelstellingen van de organisatie en of de business case aanspreekt. Ook kan de Moderator ideeën ontdubbelen en samenvoegen. Daarna legt de Moderator het idee (samen met een voorstel wat te doen met het idee) voor aan de IdeaCouncil, een zelf samengestelde jury.
IdeaCouncil
De voorstellen van de Moderators worden beoordeeld door de IdeaCouncil om tot een definitief besluit te komen. Bij goedkeuring door de IdeaCouncil komt de volgende fase, Realiseren: er wordt een team samengesteld voor de realisatie van het idee.
Organisaties zijn via het platform in staat om gebruikersvriendelijk en transparant te communiceren over een ideeën, de indiener heeft elke stap in het proces inzichtelijk en weet altijd waar zijn/haar idee is in het proces.
Business case
Tijdwinst per handeling, klantwaarde, verkoopgroei, ziekteverzuim, medewerkertevredenheid: dat zijn slechts enkele componenten die op eenvoudige wijze gebruikt kunnen worden om een business case op te zetten. Dat kan met concrete getallen of inschattingsindicatoren.
Rollen
In het beheer van de Flux zijn er verschillende rollen. Een Moderator doet de eerste weging in hoeverre een idee gedragen wordt door de gebruikers, of het idee past bij de doelstellingen van de organisatie en of de business case aanspreekt. Ook kan de Moderator ideeën ontdubbelen en samenvoegen. Daarna legt de Moderator het idee (samen met een voorstel wat te doen met het idee) voor aan de IdeaCouncil, een zelf samengestelde jury.
IdeaCouncil
De voorstellen van de Moderators worden beoordeeld door de IdeaCouncil om tot een definitief besluit te komen. Bij goedkeuring door de IdeaCouncil komt de volgende fase, Realiseren: er wordt een team samengesteld voor de realisatie van het idee.
Stap 3. Realiseren
Innovatie
Om van idee tot innovatie te komen start het team met een grondige analyse. Welk probleem lossen we op? Moet er een prototype komen of moet er geëxperimenteerd worden? Heeft een andere organisatie dit idee reeds geïmplementeerd? Is dit idee al eerder geprobeerd?
Business case
Bij stap 2 (Selecteren) is er een grove inschatting van baten en kosten gemaakt. Voordat er met implementatie begonnen wordt, moet er een definitieve business case komen. Het platform ondersteunt hierbij.
Samenwerking
Het platform maakt samenwerking tussen teamleden eenvoudig: niets makkelijker dan communicatie, documenten, berekeningen, etc. bij elkaar gekoppeld aan het idee. Tegelijkertijd worden andere gebruikers van het platform continu op de hoogte gehouden en zijn ze in staat om mee te blijven denken en reageren.
Projectplan
Het platform biedt teams structuur bij de uitvoering van ideeën. Dit betekent dat planning, budgettering, uitvoering en oplevering van een idee ook onderdeel zijn van het platform. Organisaties en indieners houden hiermee inzicht in de voortgang van alle ideeën in uitvoering.
Opgeleverd!
Zodra het geweldige idee is geïmplementeerd, wordt het tijd om de resultaten van het idee zichtbaar te maken. Het idee gaat door naar de fase Rapporteren.
Om van idee tot innovatie te komen start het team met een grondige analyse. Welk probleem lossen we op? Moet er een prototype komen of moet er geëxperimenteerd worden? Heeft een andere organisatie dit idee reeds geïmplementeerd? Is dit idee al eerder geprobeerd?
Business case
Bij stap 2 (Selecteren) is er een grove inschatting van baten en kosten gemaakt. Voordat er met implementatie begonnen wordt, moet er een definitieve business case komen. Het platform ondersteunt hierbij.
Samenwerking
Het platform maakt samenwerking tussen teamleden eenvoudig: niets makkelijker dan communicatie, documenten, berekeningen, etc. bij elkaar gekoppeld aan het idee. Tegelijkertijd worden andere gebruikers van het platform continu op de hoogte gehouden en zijn ze in staat om mee te blijven denken en reageren.
Projectplan
Het platform biedt teams structuur bij de uitvoering van ideeën. Dit betekent dat planning, budgettering, uitvoering en oplevering van een idee ook onderdeel zijn van het platform. Organisaties en indieners houden hiermee inzicht in de voortgang van alle ideeën in uitvoering.
Opgeleverd!
Zodra het geweldige idee is geïmplementeerd, wordt het tijd om de resultaten van het idee zichtbaar te maken. Het idee gaat door naar de fase Rapporteren.
Stap 4. Rapporteren
Meetmomenten
Conform projectplan komen er na de nul-meting meerdere meetmomenten.
Uiteraard worden deze met behulp van het platform helder en transparant gecommuniceerd aan iedereen zodat duidelijk is wat het idee heeft opgeleverd.
Evaluatie
Hoe verliep het proces? Is er voor de juiste aanpak gekozen? Wat ging er goed? Hoe verliep de communicatie? Kon het team alle mijlpalen halen? Wat kan er een volgende keer beter? Allemaal vragen die horen bij de afsluiting van een idee. Wat is er nodig om het volgende keer beter te doen? Met deze informatie doen organisaties in de toekomst hun voordeel.
Succes!
Er is hard gewerkt, daar hoort naast een afscheid van de teamleden zeker ook een feest of op zijn minst een borrel bij!
Na afronding komt het idee in de fase Uitgevoerd.
Conform projectplan komen er na de nul-meting meerdere meetmomenten.
Uiteraard worden deze met behulp van het platform helder en transparant gecommuniceerd aan iedereen zodat duidelijk is wat het idee heeft opgeleverd.
Evaluatie
Hoe verliep het proces? Is er voor de juiste aanpak gekozen? Wat ging er goed? Hoe verliep de communicatie? Kon het team alle mijlpalen halen? Wat kan er een volgende keer beter? Allemaal vragen die horen bij de afsluiting van een idee. Wat is er nodig om het volgende keer beter te doen? Met deze informatie doen organisaties in de toekomst hun voordeel.
Succes!
Er is hard gewerkt, daar hoort naast een afscheid van de teamleden zeker ook een feest of op zijn minst een borrel bij!
Na afronding komt het idee in de fase Uitgevoerd.
Uitgevoerd!
De Wall of Fame
Niets mooier dan een scherm vol uitgevoerde ideeën!
Een bron van inspiratie voor steeds weer nieuwe ideeën.
Copy & paste!
Een idee dat op de ene afdeling werkt kun je makkelijk op andere afdelingen gebruiken.
De cirkel is rond
Een idee wat enthousiasme en (bijvoorbeeld) een kostenbesparing genereert, houdt het vliegwiel in beweging. En daarbij is er vanuit de vorige kostenbesparing al budget beschikbaar.
Niets mooier dan een scherm vol uitgevoerde ideeën!
Een bron van inspiratie voor steeds weer nieuwe ideeën.
Copy & paste!
Een idee dat op de ene afdeling werkt kun je makkelijk op andere afdelingen gebruiken.
De cirkel is rond
Een idee wat enthousiasme en (bijvoorbeeld) een kostenbesparing genereert, houdt het vliegwiel in beweging. En daarbij is er vanuit de vorige kostenbesparing al budget beschikbaar.